- Topman Elon Musk van Tesla heeft meer details vrijgegeven over de introductie van de Tesla Cybertruck.
- De techmiljardair zegt dat er een ‘Beast Mode-versie’ en een versie met kogelvrij glas komt.
- Tesla wil eind deze maand de eerste exemplaren van de Cybertruck leveren.
- Lees ook: De productie van de Cybertruck van Tesla gaat van start, maar Elon Musk houdt rekening met flink wat kinderziekten: ‘Verwacht er niet te veel van’
Topman Elon Musk van Tesla heeft dinsdag meer details over de Tesla Cybertruck gedeeld in een podcast-interview met de Amerikaanse presentator Joe Rogan.
Musk liet in de podcast ‘The Joe Rogan Experience’ weten dat de elektrische pickuptruck tussen de 2.700 en 3.200 kilogram zal gaan wegen, afhankelijk van de versie die mensen kopen.
Nu zijn elektrische voertuigen bijna altijd zwaarder dan auto’s met verbrandingsmotoren, omdat het accupakket veel weegt. Toch is de Cybertruck ietwat zwaarder dan de gemiddelde elektrische auto die je op de Nederlandse wegen tegen zult komen. Maar hij is niet buiten proportioneel zwaar, als je kijkt naar andere elektrische pickups. De Ford Lightning weegt meer dan 2.700 kilogram, en de Rivian R1T weegt zelfs meer dan 3.600 kilogram.
Cybertruck Tesla komt in versie met ‘Beast Mode’
Volgens Musk zal de Cybertruck ook in een ‘Beast Mode-versie’ te verkrijgen zijn. Maar hij gaf niet aan wat dit model anders maakt dan een normale Cybertruck. In september liet de miljardair via X (het voormalige Twitter) weten dat er een “performance Cybertruck” komt.
Musk zei dat hij hoopt dat de 'Beast Mode'-variant van de Cybertruck binnen drie seconden van 0 naar 100 km/u optrekt. Hij benadrukte ook nog dat de Cybertruck kogelvrije, stalen panelen heeft en dat er optioneel gekozen kan worden voor kogelvrij glas. Maar die versie heeft wel een flink nadeel.
"Je kunt alles kogelvrij maken als je dat wilt, maar het glas moet heel erg dik zijn om kogelvrij te zijn. Daarom kan het niet omhoog of omlaag", legde Musk uit. Hij bevestigde daarna dat de kogelvrije ramen op de auto niet kunnen bewegen.
Tijdens het interview kreeg interviewer Rogan de gelegenheid om te zien wat het exterieur van de Cybertruck aankon. Hij schoot een pijl af op de stalen carrosserie.
In de video lijkt het alsof de pijl gedeeltelijk breekt als hij de auto raakt. Daarbij laat hij ook een kleine deuk achter in de zijkant van de Cybertruck. "Hij ziet er zo raar uit. Je moet hem in het echt zien", zei Rogan. "Het is de coolst uitziende auto ooit van modellen die echt in productie zijn gegaan."
Musk vertelde ook dat er proefdemonstraties komen waarbij Tesla laat zien dat de Cybertruck kogelvrij is. Daarbij zal er met een Tommy-gun, een 45 millimeter shotgun en een 9 milimeter pistool geschoten worden.
"Trucks moeten tegen een stootje kunnen, toch?", zei Musk. Toen hij de Cybertruck in 2019 voor het eerst aan het publiek presenteerde, deed hij een poging om de stevigheid van het gepantserde glas van de auto aan te tonen. Musk wierp een zware metalen bal richting het glas, wat bij aanraking direct barstte. Musk verklaarde later dat het glas al was beschadigd door een voorgaande test.
Kogelvrij glas is niet ongewoon bij speciaal beveiligde voertuigen, maar wel voor een reguliere consumentenauto. Dikke, kogelvrije ramen zorgen voor enorm veel extra gewicht. Neem bijvoorbeeld de presidentiële Cadillac Limousine waar voormalig President Barack Obama in werd vervoerd. Deze kolos heeft ramen van 12,5 centimeter dik en heeft 20 centimeter dikke wanden. Alles om ervoor te zorgen dat de president veilig blijft. Maar de auto weegt daardoor wel ruwweg 4.500 kilo.
Eerder deze maand liet Tesla weten dat er een speciaal evenement voor de Cybertruck gepland staat voor 30 november. Maar Musk heeft ook al aangegeven dat het lastig wordt om de productie van deze auto op te schalen.
"Het opschalen wordt extreem lastig. Het is niet anders", zei Musk tijdens een recente toelichting tegenover financiële analisten. "Als je iets radicaal innovatiefs en heel speciaals wilt doen, zoals de Cybertruck, is het heel moeilijk."